Även om besökare ofta kommer in på webbplatsens mer detaljerade sidor via länkar eller sökningar kommer de med största sannolikhet att klicka sig vidare till Startsidan om de är intresserade.
Startsidan bör vara lätt att överblicka och navigera vidare ifrån och erbjuda besökaren den information som den är ute efter.
Sammanfatta
Startsidans uppgift är att sammanfatta vad besökaren kan hitta på webbplatsen. Den ska ge en känsla för vilken typ av tjänster eller produkter som förmedlas och hur navigeringen fungerar.
Istället för att utforma startsidan utifrån vad du vill förmedla ska innehållet utformas utifrån vad besökaren vill veta. Vad har de för ärende när de besöker sidan? Är ärendet av akut karaktär så att det allra första de möts av ska vara en tydlig CTA? Eller är de på sidan för att leta information och vill bli guidade genom en pedagogisk genomgång av alternativen? Oavsett vilket ska startsidan göra det enkelt för dem att uppnå sitt mål.
Du kan regelbundet byta ut innehållet på startsidan med nyheter, bloggartiklar och säsongsbetonat innehåll, men det som presenteras måste fortfarande bidra till att lyfta budskapet om vad sidan är till för.
Femsekundersregeln
Fem sekunder. Så lång tid spenderar den genomsnittliga besökaren på en sida innan den bestämmer sig för om det är värt mödan att fortsätta där eller om den ska lämna. För att få besökaren att stanna ska det alltså räcka med att titta på en sida i fem sekunder för att kunna skapa sig en någorlunda uppfattning om vad sidan syftar till och vilket innehåll som presenteras där.
För att undersöka om din startsida är tydlig nog kan det därför vara en god idé att be några personer som passar din tilltänka målgrupp att titta på sidan. Visa dem en bild och ta sedan bort den efter fem sekunder. Kan de redogöra för vad det är för typ av sida? Vem den riktar sig till?