Logotyp - Stock med texten LOG-O

Att bestämma innehåll

Innehållet påverkar designen. Innan du påbörjar arbetet med att designa webbplatsen bör du därför ha en plan för vilket innehåll sidan ska fyllas med. Detta innefattar att bestämma sidans inriktning, vilken målgrupp den riktar sig till, vad besökaren vill ha för information när den besöker sidan samt en ungefärlig plan för hur du vill strukturera innehållet. Att ha en bra överblick över detta gör att du från början kan utforma webbplatsen så att den går i linje med det tilltänkta syftet, vilket kommer att bespara dig mycket tid. 

Ögonrörelser när vi tittar på en sida. De röda områdena högst upp till vänster illustrerar att det är här vi lägger fokus.

Vad fångar intresse?

Innehåll som sticker ut, såsom rubriker och punktlistor fångar intresse. Även gällande det innehåll som besökaren faktiskt läser är det de elva första tecknen som genererar störst intresse. Det är därför av vikt att omedelbart komma till poängen, gärna med en sammanfattning i början av texten för att låta läsaren veta om det den är ute efter finns att hitta där. 

Personerna som besöker webbplatsen kommer med största sannolikhet inte att läsa innehållet speciellt noggrant, utan de börjar med att scanna av sidan för att se om den är värd att fördjupa sig ytterligare i. Först därefter börjar de (kanske) läsa. Texten bör hållas kort och koncis och gärna delas upp i små stycken med tydliga rubriker. 

Fokus kommer främst att ligga på det övre vänstra hörnet för att gå utåt och snett nedåt. Detta kan illustreras ungefär som ett stort F över sidan. Detta ger dig viktig information om hur du bäst disponerar din sida. Kortfattad, viktig information överst till vänster och allt mindre viktig information ju längre ned på sidan vi kommer. 

Innehåller sidan bilder med ansikten kommer dessa att dra störst uppmärksamhet. Om ansiktet tittar rakt fram emot oss stannar ofta våra ögon där, men om ansiktet istället tittar på något vid sidan om bilden kommer vi automatiskt också att titta på detta. Det kan därför vara en god idé att låta bilder på ansikten vändas emot den text eller objekt som du vill framhäva. 

Håll det kort!

Människor läser i regel 20% långsammare från en skärm än från en tryckt sida  och hoppar ofta över ord eller till och med hela stycken då de är ute efter information snarare än att läsa för underhållnings skull. För att öka besökarens begriplighet bör informationen hållas kortfattad och inte mer än 50% av längden samma text kunde haft i tryckt format. 

För att underlätta för läsaren bör styckena hållas korta med tydliga rubriker och hänvisningar vidare till fördjupad information om den som läser är intresserad. 

En modell för att förenkla detta arbete är den inverterade pyramiden: